چرم نبوک و نحوه مراقبت از آن

نبوک چیست و چگونه از نبوک نگهداری کنیم؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که به منظور خریدن کفش چرم به فروشگاه رفته باشید و در هنگام انتخاب کفش چرم به تفاوت جیر و نبوک فکر کرده باشید؟ در این مقاله سعی شده است به طور کامل با چرم نبوک آشنا گردید و اصول نگهداری را بیاموزید. با ما همراه باشید.

نبوک چیست؟

چرم نبوک یک چرمی است که به جیر شباهت دارد، ولی از آنجائی که از بیرونی‌ ترین لایه پوست به دست می‌ آید نسبت به جیر ماندگاری و طول عمر بیشتری در بنوک وجود دارد. از جهتی که چرم نبوک ظاهر بسیار زیبائی دارد، برای ساخت انواع گوناگونی از محصولات چرمی بکار می رود. در واقع چرم نبوک مجموعه ای از ظرافت‌ ها را در بین انواع چرم در خود جمع نموده.

چرم نبوک چگونه به دست می آید؟

چرم نبوک از بیرونی‌ ترین لایه پوست گوساله یا گاو به دست می آید. لایه بیرونی چرم نسبت به لایه داخلی که برای تهیه جیر به کار می رود، سخت‌ تر و البته مقاوم‌ تر می باشد. ولی از جهتی که امکان وجود عیب و نقص ظاهری در لایه بیرونی چرم هست. لایه بیرونی سنباده کاری گشته و از بیرون پوسته می‌ شود تا ظاهری یکدست از آن بدست آید. بعد از مرحله سنباده زنی، روی پوست حالت مخملی ایجاد می گردد. مرحله بعدی، رنگ آمیزی چرم نبوک به منظور تکمیل کردن زیبایی چرم می باشد.

کیفیت  نبوک

نبوک از چرم درجه یک ساخته می شود. در مقایسه با چرم جیر، چرم نبوک، دوام و مقاومت بسیار بالاتری دارد. بر روی چرم نبوک، سطحی ناهموار وجود دارد، بنابراین نسبت به سایر چرم‌ ها در مقابل آلودگیها و امکان لک شدن آسیب‌ پذیر تر خواهد بود. در نتیجه مراقبت بیشتری لازم خواهد داشت.

ظاهر چرم نبوک

چرم نبوک بعد از مرحله سنباده کشی، نرم می شود و حالت مخملی را به خود می گیرد. چرم نبوک این ویژگی را صاحب است که با رنگ‌ های گوناگون رنگ‌ آمیزی گردد. رویه ی چرم نبوک بسیار نرم می باشد و الیاف آن به آسانی تغییر جهت می تواند دهد. در صورت مالش سطح چرم نبوک مثل جیر، می‌ تواند باعث تغییر رنگ و تغییر جهت پرز های کوتاه آن گردد.

چرم نبوک با استفاده طولانی مدت پینه امکان پینه بستن را دارد، که که غالبا این پینه‌ ها می توانند با استفاده از سنباده از روی سطح چرم نبوک حذف گردند.

کاربرد های چرم نبوک چیست؟

چرم نبوک در زمینه های تولیدی مختلفی استفاده می شود. موارد زیر فقط تعدادی از کاربرد های نبوک است:

  • کفش چرم،
  • کاپشن چرم،
  • کیف چرم،
  • کیف مسافرتی،
  • مبلمان
  • کفش‌ هایی مانند بوت و نیم بوت چرم
  • و …

دلیل محبوبیت بالای نبوک چیست؟

با توجه به گذشته ای که چرم نبوک دارد و همچنین استفاده چهره‌ های مشهور و افراد اشرافی از این چرم، چرم نبوک به منظور تولید کالای لوکس و وسایل کمیاب و استثنائی بکار می رود.

مزایا چرم نبوک چیست؟

از آن جهت که نبوک از چرم درجه یک حاصل می شود، ماندگاری بالائی داشته و نسبتا با دوام و با کیفیت می باشد. چرم نبوک نه تنها خیلی راحت می باشد، بلکه صرف‌ نظر از اینکه برای تولید چه محصولی استفاده شده است، جلوه‌ ی بسیار زیبائی را به آن می دهد.

برعکس برخی دیگر از انواع گوناگون چرم، چرم نبوک به پرداخت و صیقلی شدن، نیازمند نمی باشد. چرم نبوک همچین از آن جهت که حالت مخملی اش نسبت به چرم‌ های دیگر م تر است، مراقبت کمتری نیازمند خواهد بود و تنها تمیز کاری‌ هایی که هر چند وقت یکبار برای آن می تواند بس باشد.

معایب چرم نبوک چیست؟

ویژگی منفی موجود در نبوک، به ویژه کفش نبوک این است که چرم نبوک نباید در تماس با گل و خاک باشد. با وجود اینکه رنگ کفش چرم نبوک در زمان خیس شدن تیره تر می گردند، ولی بعد خشک شدن به رنگ اصلی خود تغییر رنگ می دهند.

نکته

روغن‌ ها و مواد چرب موجب لک شدن نبوک می گردند، پس در زمان پوشیدن کفش نبوک در محیط بیرونی باید محتاط باشید.
نبوک مراقبت بسیار آسان تری نسبت به سایر کفش های چرمی نیاز دارد. تمام تجهیزاتی که یک نفر برای تمیز کردن نبوک نیاز خواهد داشت، یک برس تمیز کننده مخصوص نبوک ی باشد که با نوع نبوکی می خواد افدام به تمیز کاری آن گردد سازگاری داشته باشد.

چگونه از چرم نبوک مراقبت کمیم؟

در اولین مرحله از پاکسازی چرم نبوک، آلودگی‌ های سطحی احتمالی نبوک را با یک دستمال مرطوب پاک کنید، بعد از اینکه نبوک شما خشک شد، سطح آن را با برس کاملا تمیز نمائید.

سعی کنید تا جایی که می توانید کفش نبوک با آب و رطوبت تماس نداشته باشد. ولی اگر نبوک خیس شد، در یک مکان خشک و نه چندان گرم، قرار دهید تا خشک گردد.
در صورتی که لازم شد، می‌ توانید هر دو یا سه هفته از محصولات تهویه مناسب برای برای انعطاف‌پذیری نبوک استفاده کنید.